Art. 127 ust. 6. Trakatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym Rada może powierzyć
Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania dotyczące polityk w
dziedzinie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i innymi
instytucjami finansowymi, stał się podstawą do ustanowienia unii bankowej. Osią
jej funkcjonowania jest jednolity mechanizm nadzorczy przewidziany w
Rozporządzeniu Rady nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. (Dz.U. L 287/63
z 29.10.2013). Akt ten, powszechnie obowiązujący w państwach członkowskich
należących do eurogrupy, daje możliwość dobrowolnego przystąpienia do
mechanizmu również krajów, których walutą nie jest Euro.
Europejski
Bank Centralny przez ostatni rok przyjmował akty prawne dostosowujące ramy jego
funkcjonowania do zadań wyznaczonych Rozporządzeniem 1024/2013. Od początku
listopada zaczął wykonywać swoje kompetencje w omawianej materii, a start unii
bankowej poprzedziły tzw. stress testy 130
największych banków strefy Euro. Przeglądy nadzorcze dokonywane są we
współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Finansowego i mają na celu ustalenie,
czy zasady, strategie, procedury i mechanizmy wprowadzone przez instytucje
kredytowe, a także fundusze własne utrzymywane przez te instytucje, zapewniają
prawidłowe zarządzanie ryzykiem i jego pokrycie.
Na
podstawie przeprowadzonych testów Europejski Bank Centralny uprawniony jest do
nakładania na instytucje kredytowe szczególnych dodatkowych wymogów w zakresie
funduszy własnych, wymogów dotyczących publikacji czy w końcu wymogów w
zakresie płynności finansowej. Może w
szczególności wymusić na nich podwyższanie kapitału i utrzymywanie wysokich
norm kapitałowych.
EBC
kontroluje także w porozumieniu z państwami członkowskimi wnioski o udzielenie zezwolenia na podjęcie działalności
instytucji kredytowej, a w przewidzianych w Rozporządzeniu przypadkach może
takie zezwolenie cofnąć. Poprzez ocenę nabycia znacznych pakietów akcji instytucja
frankfurcka utrzymuje ponadto kontrolę nad przepływu kapitału w sektorze
bankowym. Skuteczność działania Europejskiego Banku Centralnego zapewnia
uprawnienie do nakładania na instytucje kredytowe kar administracyjnych w
wysokości maksymalnie 10 % całkowitego rocznego obrotu.
Planowaniem
i wykonywaniem zadań powierzonych Europejskiemu Bankowi Centralnemu zajmuje się
Rada do Spraw Nadzoru. Poprzez jej ustanowienie dokonano rozdzielenia funkcji
kontrolnych od pierwotnych i tradycyjnych zadań związanych z polityką
pieniężną. Posunięcie to należy uznać za korzystne z punktu widzenia
przejrzystości ram instytucjonalnych europejskiego banku banków.
Polska
nie wyraziła dotąd woli uczestniczenia w mechanizmie, pozostawiając funkcje
sprawowania kontroli nad instytucjami kredytowymi Komisji Nadzoru Finansowego.
Ta jednak ma w przyszłości posługiwać się standardami nadzoru przyjmowanymi
przez EBC.
Więcej
informacji dostępnych jest pod tym adresem.
Artykuł do przeczytania także na portalu student.lex.pl
Artykuł do przeczytania także na portalu student.lex.pl
Jakub
Kruczek, doktorant UAM
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz