Informacje o produktach
żywnościowych zawarte są przede wszystkim na etykietach na opakowaniach oraz
mogą mieć formę wszelkiego rodzaju oznakowań. Obowiązek oznakowania wyrażony
jest w art. 45 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Stanowi on,
że „środki spożywcze wprowadzone do obrotu są znakowane". Jest to konieczne, szczególnie teraz, gdy po
etapie zwanym „fast food”, następuje tendencja „slow food”, a ludzie częściej
koncentrują się na tym, co spożywają. W ust. 2
ustawa określa, co należy rozumieć pod pojęciem „oznakowanie".
„Oznakowanie środka spożywczego obejmuje wszelkie informacje w postaci napisów
i innych oznaczeń, w tym znaki towarowe, nazwy handlowe, elementy graficzne i
symbole dotyczące środka spożywczego i umieszczone na opakowaniu, etykiecie,
obwolucie, ulotce, zawieszce oraz w dokumentach, które są dołączone do tego
środka spożywczego lub odnoszą się do niego" . W celu zapewnienia
konsumentom możliwości świadomego wyboru, wymagana jest odpowiednia forma
oznakowań, a także pełna nad nimi kontrola, tak aby zapobiec oszustwom,
przemycaniu informacji oraz potencjalnym pośrednim i bezpośrednim zagrożeniom
życia lub zdrowia ludzi ze strony producentów artykułów spożywczych.
Jak
było dotychczas ?
Kwestia oznakowań
uregulowana była dotąd w wielu aktach prawnych, m.in. w dyrektywie Rady z 24
września 1990 r. w sprawie oznaczania wartości odżywczej środków spożywczych ,
dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 marca 2000 r. w
sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania,
prezentacji i reklamy środków spożywczych , oraz dyrektywie 2005/29/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych
praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku
wewnętrznym . 13 grudnia 2014 r. zaczną być stosowane przepisy rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie
przekazywania konsumentom informacji na temat żywności . Uchyla ono szereg
aktów prawnych o tej samej tematyce. Celem niniejszego rozporządzenia jest
umożliwienie konsumentom identyfikacji i właściwego wykorzystywania danego
środka spożywczego oraz dokonywania wyborów zaspokajających ich indywidualne
potrzeby dietetyczne poprzez m.in. ułatwianie
dostępu do tych informacji osobom niewidomym i niedowidzącym przez podmioty
działające na rynku spożywczym.
Jakie
zmiany wprowadza nowe rozporządzenie?
Wśród wielu nowych
przepisów podkreślić należy iż nareszcie uregulowana zostaje kwestia etykiety,
czym dokładnie jest, jak powinna wyglądać, co powinna zawierać.
Zwiększona zostaje
czytelność ulotki na opakowaniu produktu. Określono odpowiednią wielkość
czcionki, zaznaczono, że informacje te nie mogą być w żaden sposób usuwalne,
ukryte, zasłonięte czy nawet przerwane nadrukami i ilustracjami.
Dokument wypunktowuje
także listę informacji, które muszą być
zawarte na opakowaniach produktów żywnościowych. Konsument dowie się, czy
produkt był rozmrażany, jaka jest jego wartość odżywcza, skąd pochodzi mięso,
które spożywa a nawet z jakiej rośliny pochodzi olej lub tłuszcz stosowane jako
składniki w produkcie spożywczym.
Odpowiedź
na wszystkie „ale”?
Nasuwa się pytanie czy
treść rozporządzenia oraz wprowadzane przez nie zmiany realizują postawiony
cel, a także jak wpływa ono na obecną sytuację konsumenta na rynku produktów
żywnościowych? Czy rzeczywiście zaczął
być traktowany inaczej, lepiej? Czy wymogi formułowane przez ustawodawcę a
dotyczące znakowania artykułów spożywczych dostarczają konsumentom informacji
niezbędnych do dokonania przez nich rozsądnego wyboru?
Na tę chwilę można
jedynie wysnuwać podejrzenia. Jednak podkreślić należy jedno, coś się zmienia.
Zarówno podejście klientów sklepów, którzy coraz częściej zastanawiają się nad
tym co kupują, jak i podejście ustawodawcy, który wychodzi im naprzeciw dając
możliwość dokładniejszego poznania produktu.
Małgorzata
Aleksander, Koło Naukowe Futurum Europae
Artykuł do przeczytania także na portalu student.lex.pl
Artykuł do przeczytania także na portalu student.lex.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz